Efektive, mi volas diri nur ke "[denaskuloj] ne havas elstaran lokon" en
Esperantujo. Fakte, kiel tre bone argumentis Ken Miner, "denaska" ne
egalas al "indighena parolanto" (naci-lingve 'native', 'nativo' ktp): http://www.airbits.com/[…]/lingvistiko.html
Jen miaj du publikigitaj opinioj pri la temo:
Jen miaj du publikigitaj opinioj pri la temo:
Mi
mem sintenas nek por nek kontraŭ denaskismo. La ekzisto de denaskaj
esperantistoj nek ĝenas nek entuziasmigas min. Lastatempe mi eksciis
danke al Jouko Lindstedt kaj Renato Corsetti, ke du trionoj de la
gepatraj paroj kun denaskigitaj filoj konsistas el viro kaj virino
samlingvaj kaj samgentaj, kio, sincere, surprizis min. Ne nur tial, ke
temas pri zorge kaŝita fakto, ignorata de niaj mensogemaj kaj troigemaj
propagandistoj, sed ankaŭ ĉar mi bone komprenis nur la denaskismon de la
alia triono. Sed en la reta diskutforumo de denaskigintoj, DENASK-L, mi
trovis bonan argumenton apoge al la plimulto: frua dulingviĝo de infano
estas valoraĵo en si mem. Ne tiom gravas la lingvoj, ĉu esperanto kaj
la hungara, ĉu la galega kaj sanskrito. Por foiristoj la valoro kuŝas
aliloke: en la serĉado de identeco. Samkiel "la hispanan kulturon fine
de la [19a] jarcento karakterizas indiĝenismo, serĉado de radikoj
iberaj, keltaj aŭ kelt-iberaj" (JUARISTI, p. 95), tiel diasporismon
markas stranga insisto pri denaskeco. Ĉu la Forumo por la E-Civito
proponos paŝi de denaskismo al naskismo?
[el La liturgio de l' foiro: http://www.gutenberg.org/ebooks/23586]
Ni
povus paroli ĉi tie, parenteze, pri denaskaj parolantoj de esperanto.
Oni povas legi en la esperanta Vikipedio , ke “ĝenerale eĉ la plej bonaj
denaskuloj parolas la lingvon apenaŭ rimarkeble pli bone ol la elito de
nedenaskaj Esperantistoj, kaj la denaskuloj ne havas en Esperanto tian
gvidan rolon, kian havas denaskuloj en ordinaraj lingvoj”; kaj ke “male
al etnaj lingvoj, Esperanto estas lernebla ĝis kvazaŭ denaskula nivelo.
Tial denaskuloj ne havas daŭran lingvan avantaĝon kaj sekve ne restas iu
elito, kiu pro sia avantaĝa situacio havas hegemoniajn fortojn”. Kiel
konfirmis al mi juna kroata denaskulino dum ege interesa vespermanĝa
konversacio en septembro 2008 en Madrido, multaj denaskuloj suferas
krizon rilate esperanton ĉirkaŭ sia 16-a vivojaro; demandinte sin, ĉu
ili mem lernintus la lingvon aŭ venus al la afero esperanto se ne pro la
gepatroj, ili plej ofte respondas al si, ke ne; multaj el ili ne sentas
la esperanto-kulturon sia kulturo, aŭ tute ne konas ĝin. Koncerne la
lingvouzon, kiel skribis Ken Miner en la tre atentinda artikolo “La
neebleco de priesperanta lingvoscienco” , oni ne konfuzu la terminon
“denaska parolanto” kun “indiĝena parolanto”, t.e. parolanto lerninta
sian lingvon “ne precipe de siaj gepatroj aŭ la ekvivalento, sed precipe
de iom pli aĝaj aliaj infanoj en vivanta parolkomunumo”: “La rezulto
estas, ke por Esperanto (iu ajn sukcesa planlingvo suferus la saman
sorton) ne ekzistas normaro por gramatikeco kaj por signifoj komparebla
kun la indiĝenaj parolantoj, kiuj tiel servas ĉe la etnolingvoj”; pli
konkrete: “Mi post tiam kaj antaŭ tiam legis sufiĉe multon en Esperanto,
ĉiam preferante originalajn verkojn, kaj en preskaŭ ĉiu verko, mi
trovis minimume du-tri partaĵojn, kies intencitan signifon mi ne
tutklare vidis. Kaj iom post iom mi konstatis ion, kio devintus esti
evidenta al mi ekde la komenco: kvankam oni povas ‘esprimi ĉion’ (kiel
oni diras) en la interlingvo, neniam oni sisteme esploris, kiom oni
komprenas” . En Esperantujo, la lingvan normon (aŭ la konkurencajn
lingvajn normojn) difinas ne la ekstreme malhomogena lingvaĵo de la
denaskuloj, sed tiu (aŭ tiuj) de la verkistoj, personoj “kiuj plejparte
elektis lerni ĝin” , en multaj kazoj fervore kaj febre en sia infanaĝo
aŭ adolesko. Stranga popolo tio estus, ĉu ne?
(Oni permesu plian parentezon. Sur p. 21-22, Tonkin citas opinion de Jouko Lindstedt pri la estiĝo de la esperanto-kulturo origine kiel epifenomeno: “Mi rigardas la Esperantan kulturon kiel emerĝan fenomenon. Tio signifas: la movado por la lingvo kreis ĝin, celante krei ion alian; kaj poste tiu nova fenomeno komencas retrokuple influi sian kreinton, la movadon. Ekzistas multaj fenomenoj en la mondo, kiujn oni povas nomi emerĝaj. La homa konscio estas tia: en certa stadio de la evoluo la elektrokemia funkciado de la homa cerbo estigis konscion, kiu ekde tiam influas la homon mem, tiel ke tiu ne plu estas subigita nur al siaj instinktoj. Tamen, la cerbo neniam celis iĝi konscia.” Tre interese, sed mi konsentas kun Tonkin pri tio, ke jam de la komenco, de la unuaj poemoj de Zamenhof, la esperanta literaturo estis “parto de konscia programo”, daŭrigota de ĉeno de verkistoj kaj nedisigebla de la lingvo mem. Kontraste, oni povas ja diri, ke la ekzisto de denaskaj parolantoj de esperanto estas epifenomeno aŭ emerĝa fenomeno: malgraŭ la unuopulaj opinioj aŭ deziroj de Zamenhof, neniam estis konscia programo tiurilate; la ekzisto de denaskuloj, kvankam statistike neevitebla, estas fakto ne esenca sed akcidenca, akcesora por la vivo kaj pluvivo de nia lingvo.)
(Oni permesu plian parentezon. Sur p. 21-22, Tonkin citas opinion de Jouko Lindstedt pri la estiĝo de la esperanto-kulturo origine kiel epifenomeno: “Mi rigardas la Esperantan kulturon kiel emerĝan fenomenon. Tio signifas: la movado por la lingvo kreis ĝin, celante krei ion alian; kaj poste tiu nova fenomeno komencas retrokuple influi sian kreinton, la movadon. Ekzistas multaj fenomenoj en la mondo, kiujn oni povas nomi emerĝaj. La homa konscio estas tia: en certa stadio de la evoluo la elektrokemia funkciado de la homa cerbo estigis konscion, kiu ekde tiam influas la homon mem, tiel ke tiu ne plu estas subigita nur al siaj instinktoj. Tamen, la cerbo neniam celis iĝi konscia.” Tre interese, sed mi konsentas kun Tonkin pri tio, ke jam de la komenco, de la unuaj poemoj de Zamenhof, la esperanta literaturo estis “parto de konscia programo”, daŭrigota de ĉeno de verkistoj kaj nedisigebla de la lingvo mem. Kontraste, oni povas ja diri, ke la ekzisto de denaskaj parolantoj de esperanto estas epifenomeno aŭ emerĝa fenomeno: malgraŭ la unuopulaj opinioj aŭ deziroj de Zamenhof, neniam estis konscia programo tiurilate; la ekzisto de denaskuloj, kvankam statistike neevitebla, estas fakto ne esenca sed akcidenca, akcesora por la vivo kaj pluvivo de nia lingvo.)
[el mia eseo en http://katalogo.uea.org/index.php?inf=8356]
Cetere, Zamenhof mem estis adoleskanto kiam li prezentis al siaj junaj kamaradoj la unuan Praesperanton...
Cetere, Zamenhof mem estis adoleskanto kiam li prezentis al siaj junaj kamaradoj la unuan Praesperanton...
El:
http://www.liberafolio.org/2012/fruaj-lernantoj-en-pintaj-postenoj#1340524323
No hay comentarios:
Publicar un comentario